- Publikacje
-
Elektromobilność
Fit for 55 – dyrektywy unijne dotyczące samochodów elektrycznych w Polsce
Jakie zmiany wprowadza rozporządzenie AFIR?
Już 13 kwietnia 2024 roku wejdzie w życie rozporządzenie unijne AFIR, które dużo zmieni w procesie stawiania stacji ładowania. AFIR (Regulation for the Deployment of Alternative Fuels Infrastructure) jest realizacją pakietu „Fit for 55” i zastąpi Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Szybsza budowa infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych dzięki nowym obowiązkom dla OSD
Głównym celem wprowadzenia AFIR jest przyspieszenie budowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych dużej mocy.
Zadaniem AFIR jest z jednej strony ułatwienie operatorom budowy infrastruktury umożliwiającej rozbudowę sieci niskiego i średniego napięcia. Z drugiej strony, ma zmusić OSD do szybszego wydawania warunków przyłączenia ogólnodostępnych stacji ładowania oraz przyspieszyć budowę sieci, której rozbudowa leży w obowiązkach OSD. W przypadku niewywiązania się przez OSD ze swoich obowiązków mają być nakładane kary umowne.
AFIR jest bardzo ważnym aktem prawnym w toku budowy infrastruktury do ładowania. Co istotne, AFIR uwzględnia infrastrukturę nie tylko dla pojazdów lekkich ale również i ciężarowych.
AFIR a operatorzy stacji
AFIR będzie wywierać bardzo duży wpływ na sposób działania operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania. Każdy z operatorów będzie musiał uwzględnić wymogi stawiane przez AFIR m.in. w zakresie sposobu ustalania cen za ładownie ad hoc czy też obowiązkowych dostępnych metod płatności.
AFIR zakłada obowiązek rozbudowy infrastruktury ładowania wzdłuż sieci TEN-T. W sieci tej do 2025 r. mają być rozmieszczone ogólnodostępne strefy ładowania o mocy co najmniej 400 kW, co 60 km na każdym kierunku. Do roku 2027 moc takich stref będzie musiała wzrosnąć do co najmniej 600 kW.
Elektromobilność, AFIR i nie tylko – szkolenie dla firm z aspektów prawnych i praktycznych
Postanowienia AFIR będziemy systematycznie przybliżać. Będziemy o nim także mówić podczas szkolenia organizowanego przez kancelarię prawną CCLaw Szkolenie online: “Dyrektywa AFIR a elektromobilność w Polsce”, na które Państwa zapraszam.
Bądź z prawem na bieżąco
A może powiadomienie o kolejnych ważnych zmianach w prawie i artykułach nt. OZE? Zapraszamy do zapisu na naszą mailową prenumeratę informacyjną – raz w miesiącu przesyłamy zestawienie informacji o aktualnych zmianach w prawie i opublikowanych artykułach z naszego bloga. Najnowsze wieści publikujemy również na kanałach Facebook i Linkedin. Pozostańmy w kontakcie!
Najnowsze publikacje
03.09.2024
03.09.2024 | Energetyka odnawialna
Wyłączenia instalacji OZE i straty finansowe – kto powinien za nie odpowiadać?Wyłączenia instalacji PV oraz wiatrowych stosowane przez operatorów stały się standardowym mechanizmem bilansującym ilość energii elektrycznej w sieci, którego koszty ponoszą wyłącznie wytwórcy. Przeanalizowaliśmy tę sytuację od strony prawnej.
06.06.2024
06.06.2024 | Energetyka odnawialna
Umowa urbanistyczna między inwestorem a samorządemPrzez wiele lat poważne wątpliwości budziła możliwość, a wręcz legalność, uzgadniania przez deweloperów z gminami zasad, na których inwestor wykona na rzecz danej jednostki samorządu terytorialnego określoną inwestycję, w zamian za co umożliwione zostanie mu wykonanie głównego zamierzenia inwestycyjnego.
05.06.2024
05.06.2024 | Energetyka odnawialna
Umowa cPPA dostępna dla coraz szerszej grupy wytwórców i odbiorców – studium przypadkuFormułę właściwą dla umowy cPPA w końcu zdecydowała się wprowadzić ENEA S.A., która jak każda spółka z tzw. #BigEnergy bardzo długo opierała się bilansowaniu cPPA. Jako kancelaria mieliśmy przyjemność uczestniczyć przy jednym z pierwszych kontraktów cPPA, w którym uczestniczy podmiot z #BigEnergy. W naszym przypadku była to ENEA S.A.