- Publikacje
-
Elektromobilność
Remont lub przebudowa budynku a obowiązek budowy punktu ładowania samochodów elektrycznych
Kiedy występują obowiązki związane z budową infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych?
Nie tylko przy budowie nowego budynku występują obowiązki związane z budową infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Również jak remontujemy lub przebudowujemy budynek, to możemy być zmuszeni postawić punkt ładowania.
Ustawa o elektromobilności opisuje w dość skomplikowany sposób przy jakim remoncie i przy jakiej przebudowie należy wybudować także infrastrukturę do ładownia. Kryteriami decydującymi są koszty wykonywanych prac związanych z przegrodami zewnętrznymi lub systemami technicznymi budynku i koszty instalacji punktów ładowania i infrastruktury kanałowej.
Remont lub przebudowa budynku niemieszkalnego a infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych
Jeśli remontuję lub przebudowywuję w sposób przewidziany w ww. ustawie budynek niemieszkalny – np. sklep, centrum handlowe, magazyn czy zakład produkcyjny, wówczas muszę w ramach tego remontu lub przebudowy uwzględnić wybudowanie i zainstalowanie co najmniej 1 punktu ładowania, a co najmniej 20% stanowisk postojowych muszę wyposażyć w kanały na kable i przewody umożliwiające zainstalowanie punktu ładowania przy 1 na 5 stanowisku postojowym. W zakresie budynków niemieszkalnych obowiązek ten dotyczy tylko budynków będących własnością lub w zarządzie dużego przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie odnosi się do budynków mieszkalnych.
Remont lub przebudowa budynku mieszkalnego a infrastruktura ładowania samochodów elektrycznych
Gdy remont lub przebudowa dotyczy budynku mieszkalnego – np. bloku, kamienicy wówczas projektuje się i wykonuje takie prace budowlane, zapewniając zainstalowanie kanałów na przewody i kable elektryczne na wszystkich stanowiskach postojowych przypisanych temu budynkowi, umożliwiających zainstalowanie punktów ładowania na każdym stanowisku postojowym.
Nieuwzględnienie powyższych wymogów w projekcie, powinno skutkować brakiem wydania pozwolenia na budowę, a wydanie wadliwe pozwolenie na budowę może być kwestionowane przez ponad 5 lat od wydania.
Już 16 kwietnia 2025 r. zapraszamy na kolejną edycję szkolenia z aspektów prawnych elektromobilności w Polsce, podczas którego omówimy obowiązki związane z budową infrastruktury do ładowania aut elektrycznych. Przeanalizujemy obowiązki i wskażemy praktyczne rozwiązania dotyczące budowy nowych lub remontach czy też przebudowach istniejących budynków mieszkalnych, usługowych i innych.
Zapraszam do zapoznania się z pełnym programem szkolenia Elektromobilność od A do Z dla branży budowlanej i nieruchomości – prawo i praktyka.
Najnowsze publikacje
05.07.2025
05.07.2025 | Z życia kancelarii | Nieruchomości | Energetyka odnawialna
XXIII Ranking Najlepszych Kancelarii – CCLaw z czterema wyróżnieniamiNa podium najważniejszego rankingu kancelarii prawnych w Polsce organizowanego przez wydawnictwo Rzeczpospolita stanęły najlepsze i najskuteczniejsze zespoły kancelarii.
24.04.2025
24.04.2025 | Umowy handlowe i cywilne
Kara umowna w procesie cywilnym – na co zwrócić uwagę, aby wyjść obronną rękąZawarłeś umowę z kontrahentem, który nie wywiązał się z nałożonych na niego obowiązków? A może tym razem to Ty jesteś tym, który nie mógł wypełnić zawartej uprzednio umowy i otrzymałeś wezwanie do zapłaty?
14.04.2025
14.04.2025 | Energetyka odnawialna
Pierwsza umowa urbanistyczna pomiędzy wytwórcą OZE a samorządem – ZPI w praktyceZPI, czyli zintegrowany plan inwestycyjny. Od września 2023 r. w polskim systemie prawnym istnieje nowa instytucja – zintegrowany plan inwestycyjny (ZPI). To forma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjmowana przez radę gminy na wniosek konkretnego inwestora (lub kilku inwestorów, którzy w tym zakresie doszli do porozumienia). ZPI określa planistyczne uwarunkowania inwestycji planowanej na określonym terenie (może to być nawet jedna działka geodezyjna).