Stacja i punkt ładowania samochodów elektrycznych przy każdym budynku niemieszkalnym

Do kiedy przy budynkach niemieszkalnych / komercyjnych musi powstać infrastruktura ładowania do samochodów elektrycznych?

1 stycznia 2025 r. dla wielu właścicieli i zarządców budynków takich jak biurowce, magazyny, sklepy, centra i parki handlowe czy zakłady produkcyjne, był terminem do którego musieli zainstalować odpowiednią ilość punktów ładowania i kanałów na przewody.

Na chwilę obecną przepisy sankcji nie przewidują, ale niewykluczone, że sankcje takie się pojawią.

Ile stacji i punktów ładowania powinno powstać przy budynkach niemieszkalnych?

Każdy budynek niemieszkalny, do którego jest przypisanych co najmniej 21 stanowisk postojowych, powinien przy tych stanowiskach mieć już wybudowany co najmniej jeden punkt ładowania, a do 20% spośród tych stanowisk postojowych powinny być poprowadzone kanały na kable i przewody elektryczne umożliwiające zainstalowanie punktów ładowania.

Definicja budynku niemieszkalnego jest bardzo szeroka. Do takich budynków zaliczamy wszystkie centra, parki i galerie handlowe, sklepy – zarówno te wielkopowierzchniowe jaki mniejsze, kina, baseny, magazyny, przychodnie zdrowia, biurowce i wiele innych.

Czy trzeba budować stację ładowania przy prywatnym budynku?

Nie tylko publicznie dostępne budynki podlegają powyższemu obowiązkowi. Również te prywatne. Jeśli budynek będący prywatnym biurowcem, halą magazynową, czy halą produkcyjną jest “wyposażony” w co najmniej 21 stanowisk postojowych, to również te stanowiska powinny spełniać powyższe obowiązki.

Powyższego obowiązku nie mają podmioty, które są właścicielami lub zarządcami budynków niemieszkalnych, którzy należą do kategorii MŚP.

Kary administracyjne za brak infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych przy budynku

Przepis nakładający powyższe obowiązki został wprowadzony do systemu prawnego w 2021 r. Na chwilę obecną brak jest sankcji w postaci np. kar administracyjnych za brak wywiązania się z tego obowiązku. Jednak nie można wykluczyć, jeśli np. zostanie stwierdzone, że przepis nie został wdrożony przez dużą część podmiotów, że sankcja zostanie wprowadzona. Wówczas należy się spodziewać, że czasu na implementację tych obowiązków będzie bardzo mało, o ile w ogóle będzie możliwe wybronienie się z już naruszonego obowiązku.

Już 16 kwietnia 2025 r. zapraszamy na kolejną edycję szkolenia z aspektów prawnych elektromobilności w Polsce, podczas którego omówimy obowiązki związane z budową infrastruktury do ładowania aut elektrycznych. Przeanalizujemy obowiązki i wskażemy praktyczne rozwiązania dotyczące budowy nowych lub remontach czy też przebudowach istniejących budynków mieszkalnych, usługowych i innych.

Zapraszam do zapoznania się z pełnym programem szkolenia Elektromobilność od A do Z dla branży budowlanej i nieruchomości – prawo i praktyka.

Najnowsze publikacje

05.07.2025

05.07.2025 | Z życia kancelarii | Nieruchomości | Energetyka odnawialna

XXIII Ranking Najlepszych Kancelarii – CCLaw z czterema wyróżnieniami

Na podium najważniejszego rankingu kancelarii prawnych w Polsce organizowanego przez wydawnictwo Rzeczpospolita stanęły najlepsze i najskuteczniejsze zespoły kancelarii.

chevron-left-gold

24.04.2025

24.04.2025 | Umowy handlowe i cywilne

Kara umowna w procesie cywilnym – na co zwrócić uwagę, aby wyjść obronną ręką

Zawarłeś umowę z kontrahentem, który nie wywiązał się z nałożonych na niego obowiązków? A może tym razem to Ty jesteś tym, który nie mógł wypełnić zawartej uprzednio umowy i otrzymałeś wezwanie do zapłaty?

chevron-left-gold

14.04.2025

14.04.2025 | Energetyka odnawialna

Pierwsza umowa urbanistyczna pomiędzy wytwórcą OZE a samorządem – ZPI w praktyce

ZPI, czyli zintegrowany plan inwestycyjny. Od września 2023 r. w polskim systemie prawnym istnieje nowa instytucja – zintegrowany plan inwestycyjny (ZPI). To forma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjmowana przez radę gminy na wniosek konkretnego inwestora (lub kilku inwestorów, którzy w tym zakresie doszli do porozumienia). ZPI określa planistyczne uwarunkowania inwestycji planowanej na określonym terenie (może to być nawet jedna działka geodezyjna).

chevron-left-gold
Wszystkie publikacje
mobile-menu-shape