Stacje i punkty ładowania samochodów elektrycznych przy budowie budynku mieszkalnego – prawa i obowiązki dewelopera / architekta

Zgodnie z przepisami wynikającymi z nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, przyjętej w grudniu 2021 roku, inwestorzy realizujący budowę nowych budynków mieszkalnych są zobowiązani do zapewnienia odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej przyszłą instalację punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Zgodnie z aktualnymi przepisami deweloperzy nie muszą montować samych punktów ładowania, lecz powinni wyposażyć budynki w niezbędne kanały i okablowanie.

Jako firma budowlana czy architekt, podczas realizacji budynku mieszkalnego mającego co najmniej 11 stanowisk postojowych musisz uwzględnić wymogi związane z wybudowaniem infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych. Dotyczy to każdego inwestora – nawet małego, a obowiązki są dość znaczne.

Ruszamy z serią analiz prawnych, w których wskażemy ważne aspekty prawne, którym firmy budowlane i architekci powinni się przyjrzeć podczas planowania inwestycji budowlanej.

W dzisiejszej analizie przyjrzymy się elektromobilności dla budynków mieszkalnych. Omówimy takie aspekty jak:

  • moc przyłączeniowa budynku mieszkalnego,
  • ilość miejsc do ładowania samochodów elektrycznych w budynku mieszkalnym,
  • minimalna moc punktu ładowania samochodu elektrycznego w budynku mieszkalnym,
  • uzyskanie pozwolenia na budowę i możliwość jego wzruszenia.

Moc przyłączeniowa dla budynku mieszkalnego

Zacznijmy od podstaw czyli od mocy przyłączeniowej. Każdy budynek mieszkalny projektowany czy budowany w gminie o liczbie mieszkańców 100 000+ musi być wyposażony co najmniej w taką moc przyłączeniową, aby móc zasilić 50% stanowisk postojowych w punkt ładowania o mocy co najmniej 3,7 kW.

Nie oznacza, to, że moc przyłączeniowa budynku musi mieć wartość minimalną równą 50% stanowisk postojowych x 3,7 kW. Wskazana moc przyłączeniowa musi niejako pozostać do dyspozycji dla posiadaczy 50% stanowisk postojowych, czyli budynek musi mieć znacznie większą moc przyłączeniową.

Umożliwienie instalacji punktu ładowania na każdym stanowisku postojowym

Niezależnie od tego w jakiej gminie jest budowany nowy budynek mieszkalny, jeśli jest z tym budynkiem związanych co najmniej 11 stanowisk postojowych, wówczas inwestor ma dodatkowe obowiązki budowlane. Musi zapewnić zaprojektować i wybudować taki budynek wraz z kanałami na przewody i kable elektryczne na wszystkich stanowiskach postojowych, umożliwiając zainstalowanie punktu ładowania na każdym stanowisku postojowym.

Projekt nie spełniający powyższych kryteriów nie powinien uzyskać pozwolenia na budowę. Gdyby jednak uzyskał, takie pozwolenie na budowę może być wzruszone w ciągu ponad pięciu następnych lat.

Prawa i obowiązki dewelopera przy budowie obiektów budowlanych – domy, sklepy, magazyny, zakłady

Prawo nakłada liczne obowiązki związane z elektromobilnością przy budowie bloku, domu, szergowca, magazynu, zakładu przemysłowego czy sklepu. Dodatkowo w przyszłości obiekt bez stacji lub punktu ładowania będzie znacznie mniej atrakcyjny.

Już 16 kwietnia 2025 r. zapraszamy na kolejną edycję szkolenia z aspektów prawnych elektromobilności w Polsce, podczas którego omówimy obowiązki związane z budową infrastruktury do ładowania aut elektrycznych. Przeanalizujemy obowiązki i wskażemy praktyczne rozwiązania dotyczące budowy nowych lub remontach czy też przebudowach istniejących budynków mieszkalnych, usługowych i innych.

Zapraszam do zapoznania się z pełnym programem szkolenia Elektromobilność od A do Z dla branży budowlanej i nieruchomości – prawo i praktyka.

Najnowsze publikacje

05.07.2025

05.07.2025 | Z życia kancelarii | Nieruchomości | Energetyka odnawialna

XXIII Ranking Najlepszych Kancelarii – CCLaw z czterema wyróżnieniami

Na podium najważniejszego rankingu kancelarii prawnych w Polsce organizowanego przez wydawnictwo Rzeczpospolita stanęły najlepsze i najskuteczniejsze zespoły kancelarii.

chevron-left-gold

24.04.2025

24.04.2025 | Umowy handlowe i cywilne

Kara umowna w procesie cywilnym – na co zwrócić uwagę, aby wyjść obronną ręką

Zawarłeś umowę z kontrahentem, który nie wywiązał się z nałożonych na niego obowiązków? A może tym razem to Ty jesteś tym, który nie mógł wypełnić zawartej uprzednio umowy i otrzymałeś wezwanie do zapłaty?

chevron-left-gold

14.04.2025

14.04.2025 | Energetyka odnawialna

Pierwsza umowa urbanistyczna pomiędzy wytwórcą OZE a samorządem – ZPI w praktyce

ZPI, czyli zintegrowany plan inwestycyjny. Od września 2023 r. w polskim systemie prawnym istnieje nowa instytucja – zintegrowany plan inwestycyjny (ZPI). To forma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przyjmowana przez radę gminy na wniosek konkretnego inwestora (lub kilku inwestorów, którzy w tym zakresie doszli do porozumienia). ZPI określa planistyczne uwarunkowania inwestycji planowanej na określonym terenie (może to być nawet jedna działka geodezyjna).

chevron-left-gold
Wszystkie publikacje
mobile-menu-shape